ce întrebări avem să ne punem, ca sistem (social, economic), sau ca persoane, în România / Europa, cu privire la termenul relativ mediu, date fiind procesele transformaționale în curs sau prezumate?
- aceasta este meta-întrebarea – pentru că întrebările potrivite contribuie consistent la soluționarea problemelor, iar cuvântul scris este mult mai durabil decât schimburile verbale
întrebări de autor
Manuela Plăpcianu, Centrul Cultural ArtSociety:
- Unde găsim experți, minți limpezi, cu calm, luciditate, europenism, actualitate, viziune, profesioniști pentru diverse domenii, de la infrastructură la educație, cultură, mediu, economie, sănătate?
- Cum îi căutăm, unde îi căutăm, cum îi găsim, cum îi convingem, cum îi agregăm?
Claudiu Tufiș, Facultatea de Științe Politice, UB:
- Dincolo de “meta-problema” relației cetățeanului cu statul, aș adăuga: Cum reducem / eliminăm diferențele de acces la serviciile statului între diverse categorii de populație, diferențe care au fost vizibile mult mai clar în 2020-21? Nu avem încă o discuție consistentă despre aceste lucruri. Discutăm în mici grupuri, fiecare în zona lui, dar nu există o încercare de a integra aceste discuții și de a genera un proiect național în această direcție.
Cristian Josan, Amazon – Iași:
- Cum va arăta economia globală / regională / locală după pandemie? (Ar putea urma o perioadă de boom prelungit, comparabil cu bonanza postbelică.)
- În acest context, cum se va poziționa România? Care sunt principalele axe pe care România ar trebui să acționeze pentru a accelera relansarea economică? Ce decizii trebuie luate imediat, pentru a accelera această branșare?
- Educație vs Infrastructură, ceva de prioritizat în 2021?
- Care sunt principalele avantaje pe care le-ar avea România pe plan regional (Europa de Est și Balcani)? Care ar trebui să fie strategia de nation branding în acest sens?
Marcel Ionescu-Heroiu, World Bank:
- Cum am putea emula modelul irlandez de dezvoltare? Irlanda a fost una din cele mai slab dezvoltate țări din Europa, iar acum este una din cele mai dezvoltate, știind să se racordeze atât la piața UE (25% din consumul global), cât și la piața SUA (alți 25% din consumul global).
- Ce ar trebui să facem pentru a atrage în România companii cu valoare adăugată mare din SUA? Irlanda a reușit să atragă câțiva giganți din industria IT (Google, Apple, Microsoft, Intel, Oracle), care la un loc produc dublul PIB-ului României.
- Noile tehnologii vor transforma societatea și vor avea un impact probabil în toate activitățile umane. Când va fi conștientizat la nivel de leadership politic nevoia de a pregăti România pentru această transformare?
- Care sunt zonele pe care România vrea să pună accent într-o economie a viitorului?
- Când se va plia sistemul de educație pe viitoarele nevoi ale societății? Există o preocupare strategică în educație?
- Ce rol își stabilește administrația publică în a contribui la transformarea societății, în special prin adoptarea noilor tehnologii? Va fi ea un leader și un exemplu de urmat?
- Care sunt profesiile emergente, din diferite domenii, și care ar fi un inventar de competențe de dobândit pentru a ne asigura relevanța în viitor?
- Care ar fi acțiunile necesare pentru a pune România pe harta țărilor importante în dezvoltarea AI?
- Cum poate fi România pregatită pentru alte evenimente extreme din viitor?
Radu-Albu Comănescu, Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, UBB:
- România, actor proactiv al integrării europene – suntem doar reactivi în termeni de concepte & politici de integrare;
- România trebuie să aleagă între a fi cel mai mic dintre cei mari sau cel mare dintre cei mici;
- România, țară indispensabilă a stabilității europene;
- România, țară care eșuează în interconectivitatea europeană (infrastructură);
- România trebuie să-și reconcepă discursul identitar, și responsabilitățile care vin cu acesta.
întrebări ale perioadei – culese
- cât de adecvată timpului și locului este gândirea strategică a garniturilor de guvernare?
- cât de adecvat este penerere față de 1) nevoile locale și 2) mega-tendințele și direcțiile strategice europene/ globale?
. - cum slăbim influența politică a forțelor care nu doar că se opun racordării României la partea bună a secolului 21, dar țin/ trag segmente sociale dincolo și de secolul 20?
. - cum poate un stat cu o populație în scădere să aibă indicatori de dezvoltare în creștere?
- cum putem reversa tendința de abandon școlar / analfabetism funcțional? și cum putem recupera victimele?
- cum putem beneficia de emigrația profesională? acasă, afară
- cum putem integra imigranții în România?
. - cum mai putem asigura sistemul de pensii public?
. - până unde se va retrage valul de reshoring occidental? (până dincolo și de România, prea apropiată de războiul Rusiei?)
- ce mai (poate) produce industria de apărare loco?
. - cum putem duce TVR spre un BBC?
întrebări fundamentale
- ce sarcini mai are, totuși, statul?
- cum poate un aparat de stat să-și asigure cunoașterea și expertiza necesare?
.
- cum poate un aparat de stat să-și asigure cunoașterea și expertiza necesare?
- despre ce este, totuși, guvernarea?
- despre ce ar fi ‘buna guvernare’?
- ce are de asigurat “un nou contract social”?
- ce trebuie să genereze / asigure / faciliteze sistemele democratice pentru a prezerva angajamentul societal pentru democrație?
- ce strategii și politici generează, totuși, ‘dezvoltarea socială’? – ‘dezvoltarea umană’, ‘calitatea vieții’, ‘progresul social’
.
- cât de amplu/ profund este efectul mass/ social media asupra a ceea ce știu și ce cred oamenii? – care acționează în consecință
- chiar “se vrea” eradicarea tuturor formelor de dezinformare, manipulare, propagandă?
.
- chiar “se vrea” eradicarea tuturor formelor de dezinformare, manipulare, propagandă?
- este necesară/ posibilă o ‘tranziție culturală’, a identităților (de la etnic, național, religios la ceva mai amplu), care să însoțească / faciliteze imperioasa tranziție ecologică, a economiilor, a consumului?
- forma schimbă, totuși, fondul? dacă nu, ce îl schimbă?
- mentalitățile se schimbă, totuși, de sus în jos? dacă nu așa, cum?
.
- la ce trebuie să servească, totuși, economia?
- cine crește productivitatea, angajatul sau angajatorul?
- ce mai asigură competitivitatea? dar prosperitatea?
. - ce industrii rămân strategice, ce industrii emergente au devenit strategice?
. - la ce e bun, totuși, acționariatul statului în economie?
- cât public, cât privat în educație? dar în sănătate?
. - ce direcții strategice ar dori România pentru Uniunea Europeană?
. - de ce nu aceeași arhitectură de guvernare și aceeași legislație în toate statele membre?
- care este ‘modul de a fi european’?
- cum conștientizezi cultura europeană comună?
- cum construiești o supra-identitate europeană?
.
- câtă și ce competiție, câtă și ce cooperare? la nivel de indivizi, de entități (economice etc), de țări
. - pentru ce concurează marile puteri? în beneficiul cui?
- care sunt, totuși, mizele conflictelor internaționale? mai curând ale cui sunt?
(despre) mari întrebări
Critical Thinking Is About Asking Better Questions – John Coleman, HBR, 04.22
- Critical thinking is at the heart of solving complex problems in new and exciting ways. Building this key skill will help you as you navigate new roles, establish yourself in your organization, or simply face a conundrum. Learn to formulate and ask questions, rather than simply answering them.
Good Leadership Is About Asking Good Questions – John Hagel III, HBR, 01.21
- Especially when they find themselves in the midst of crisis and uncertainty, leaders should ask powerful and inspiring questions. Asking questions well can put you on the path to solving intractable problems and will also help you connect with others and, counterintuitively, to earn their trust. Those questions should be big in scope: What new opportunities have emerged that we don’t want to miss? How might we use new technologies to change our business model? And you should involve others in answering those questions —employees, stakeholders, and even customers. Doing so can not only help you generate better answers, it can also help you to change your organization’s culture.
Nine Questions for the World – Council of Foreign Relations, 04-11.21
- This series, which commemorates CFR’s centennial, will feature some of today’s biggest thinkers including Margaret MacMillan, Anne Applebaum, Nicholas Stern, Minouche Shafik, Nicholas Eberstadt, Michelle McMurry-Heath, Elizabeth Perry, and Fei-Fei Li.
- CFR President Richard Haass will lead conversations on the future of democracy, globalization, climate change, and other issues that will define the century. The series also aired as a podcast called Nine Questions for the World.
David J. Rothkopf : Întrebările de mâine – Black Button Books, 2021 (2017)
- Suntem în pragul unei revoluții. Schimbările viitoare vor pune sub semnul întrebării și vor modifica concepte fundamentale, precum identitatea națională, drepturile omului, banii și piețele. În acest moment pivot, complicat, care sunt marile întrebări pe care trebuie să le punem pentru a merge înainte?
- Moving beyond the usual sites of socio-economic innovation, Rothkopf notes that transformational thinking is as necessary to work, identity, and democracy as it is to science and technology. He also moves beyond Europe and the U.S., intellectual capitals of the past, to focus on Asia and emerging economies throughout the world, where he finds both new ways of doing things—prototypes of mobile money in Tanzania and Kenya—and new perspectives on existing things, such as several nations’ view of Internet access as a basic human right.
Warren Berger – The Book of Beautiful Questions (2018)
- Drawn from the insights and expertise of psychologists, innovators, effective leaders, and some of the world’s foremost creative thinkers, Berger’s beautiful questions will guide readers to their own answers where it matters most.
Warren Berger – A More Beautiful Question (2014)
- Why aren’t we nurturing kids’ natural ability to question—and what can parents and schools do about that?
- Since questioning is a starting point for innovation, how might companies and business leaders begin to encourage and exploit it?
- And most important, how can each of us re-ignite that questioning spark—and use inquiry as a powerful means to rethink and reinvent our lives?
Lou Marinoff : Întrebări fundamentale. Filosofia îţi poate schimba viaţa – Editura Trei, 2013
mari întrebări ale științelor
Stephen Hawking : Răspunsuri scurte la marile întrebări – Humanitas, 2021
- Lui Stephen Hawking i s‑a cerut în repetate rânduri opinia asupra „marilor întrebări“ ale momentului de către oameni de ştiinţă, antreprenori din domeniul tehnic, personalităţi importante din domeniul afacerilor, lideri politici şi publicul larg. Stephen a păstrat o arhivă personală uriaşă a răspunsurilor sale din cadrul conferințelor, interviurilor şi eseurilor. Cartea de față provine din această arhivă personală şi se afla în lucru la momentul morţii autorului. A fost finalizată în colaborare cu colegii universitari, familia şi Stephen Hawking Estate.
20 Big Questions about the Future of Humanity – Scientific American, 2016
We asked leading scientists to predict the future. Here’s what they had to say
The biggest questions ever asked – New Scientist, 2006
New Scientist tackles eight of the deepest challenges faced by science – from reality and consciousness, to free will and death, in The Big Questions special features.