Pedagogia adevărului – Vladimir Tismaneanu, contributors, 9.06.24
S-a stins din viață profesorul Lazăr Vlăsceanu. A fost un intelectual cu o profundă înțelegere a dinamicii faptelor sociale. Nu era un apriorist, ci, să spunem, un realist. Un sociolog umanist. Era un spirit dubitativ, se ferea de scheme utopice și de întreprinderi nesăbuite. Avea o înțelegere profundă a cauzelor și efectelor totalitarismului.
A fost un filosof al educației cu o remarcabilă deschidere conceptuală si metodologică. Era fundamental devotat modernitatii politice, sincronismului cultural, competentei civilizaționale. Citez aceste cuvinte esentiale: „Aș statua ca scop al educației dezvoltarea autonomiei personale. Orice persoană care a intrat în școală, în momentul în care a ajuns la ciclul terminal care acum este de 12 ani, trebuie să fie o persoană autonomă în sens economic, cultural și politic. Ea să poată să rezolve cu propriile puteri orice problemă cu care se confruntă în viață. Nu cred decât în autonomie personală. Orice alt regim politic mi se pare că este dincolo de ceea ce a pronunțat modernitatea”.
Profesorul Lazăr Vlăsceanu în dialog cu Ionuț Vulpescu – Avangarda, 17.04.22
- O apariție rară în spațiul public: profesorul Lazăr Vlăsceanu, timp de 15 ani director adjunct al Centrului European UNESCO pentru Învăţământul Superior (UNESCO-CEPES).
- 90 de minute-eveniment cu un autor canonic al studiilor educaționale despre modernizare într-un domeniu care, de facto, a rămas vetust în exercițiul lui.
Profesorul Lazăr Vlăsceanu: Un orfan al României educate – învățământul superior – edupedu, 19.07.21
Profesorul Lazăr Vlăsceanu: Deschideri și erori de inițiere ale României educate – edupedu, 16.07.21
Lazăr Vlăsceanu: “La 30 de ani de la Piața Universității suntem producători de culegători de fructe” – Perspektiva, 21.04.20
- La 30 de ani de la manifestația studenților și “Golanilor” din Piața Universității. O retrospectivă a timpului de astăzi privind în urmă. Cum au decăzut educația, economia românească.
Lazăr Vlăsceanu, despre stat minimal, stat asistențial, stat eficient – Institutul de Studii Populare, 28.03.11
Lazăr Vlăsceanu, statul social și statul dezvoltării – Institutul de Studii Populare, 28.03.11
International Symposium: The First Years of Post-Communism (4, a) – IICMER, 3.12.10
- Prof. Lazăr Vlăsceanu (University of Bucharest), “RO Universities of the 1990s: Withering Away Some Legacies and Instituting New Ones”
International Symposium: The First Years of Post-Communism (4, b) – IICMER, 3.12.10
- Prof. Lazăr Vlăsceanu (University of Bucharest), “RO Universities of the 1990s: Withering Away Some Legacies and Instituting New Ones”.
Lazăr Vlăsceanu este unul dintre cei mai proeminenți sociologi români, profesor și cercetător în cadrul Catedrei de Sociologie de la Universitatea din Bucureşti, pe care a și condus-o . În perioada 1992-2007 a fost director adjunct al Centrului European UNESCO pentru Învăţământul Superior (UNESCO-CEPES).
A absolvit Universitatea din Bucureşti, obţinând în 1970 diploma în Filosofie (Pedagogie). A urmat doctoratul în Sociologie la London University, Institute of Education, diplomă obținută în 1976 (sursa). Este membru în Consiliul General al CNATDCU, a făcut parte din Comisia Prezidenţială pentru analiza şi elaborarea politicilor din domeniile educaţiei şi cercetării care în 2007 a publicat raportul România educaţiei, România cercetării, care a stat la baza Legii educației nr.1/2011 în vigoare în prezent. (profil edupedu)