proiecte de strategie de țară

demersuri, formate, lucrări



Republica 3.0. Șapte direcții prioritare pentru viitorul pe termen mediu și lung al României, în etapa post-pandemie – ICDE, 12.21

  • La peste 17 ani de la aderarea la NATO și 15 ani de la aderarea la Uniunea Europeană, care au constituit visul și proiectul politic al generației adulților tineri din decembrie 1989, România se află, din nou, într-un moment critic și crucial privind viitorul ei. ICDE susține că trebuie să începem să privim și dincolo de pandemie, pe termen mediu și lung. Este momentul săreflectăm la provocările politice, economice, tehnologice, de mediu, socio-culturale și educaționale ale etapei post-pandemie, pentru care deja multe țări ale lumii se pregătesc intens.
  • În acest sens, ICDE propune documentul de viziune REPUBLICA 3.0 – ROMÂNIA EUROPEANĂ. După Prima Republică, cea comunistă, și a Doua Republică, cea a tranziției postcomuniste și a primei etape de apartenență la lumea occidentală, societatea românească este în fața necesității unor reforme structurale profunde, de viziune, de atitudine și de politici publice. REPUBLICA 3.0 – ROMÂNIA EUROPEANĂ înseamnă un nou contract al cetățenilor români, atât între noi, ca societate, cât și cu instituțiile statului român, un contract bazat pe trecerea de la formă la fond și la internalizarea valorile europene, valori în care ne regăsim pe deplin ca națiune.
  • O etapă a istoriei noastre postcomuniste se încheie, o alta stă să înceapă, având nevoie de noi evaluări și argumentări, de un set de valori și priorități actualizate, de competențe adecvate și mai ales de o viziune coerentă și responsabilă privind perspectivele țării pe termen mediu și lung, în etapa post-pandemie.

Antreprenori români şi oameni din învăţământ au inițiat organizația „rethink Romania”, pentru a stabili o strategie de dezvoltare în următorii 30 de ani – agerpres, 10.21

  • Mai mulţi antreprenori români, dar şi lideri din alte sectoare, cum ar fi învăţământul, au creat organizaţia „rethink Romania”, un think-tank prin care fondatorii intenţionează să stabilească o strategie de dezvoltare a societăţii româneşti pentru următorii 30 de ani.
  • „rethink Romania” este structurată în patru grupuri de lucru: educaţie, demografie, digitalizare şi mentalitate.
  • Pe lângă acestea, există un grup dedicat elaborării unor ample studii sociologice, aflate deja în lucru. Acestea vor fi urmate de recomandări de direcţii strategice şi politici publice care să ajute la crearea unor viziuni de dezvoltare pe termen lung pe cele patru direcţii.
  • Într-o Românie marcată de un deficit major de încredere, membrii „rethink Romania” îşi propun să adune la aceeaşi masă, într-un efort unic de integrare, vocile şi perspectivele comunităţii de business, ONG-urilor, mediului academic şi cultural, mass media, partidelor politice, Guvernului şi Parlamentului, se precizează în comunicat.
  • Preşedintele „rethink Romania” este antreprenorul Dragoş Anastasiu, directorul general este Corina Puiu, iar coordonatorul grupului de lucru Educaţie este Simona Baciu, care a arătat că unul din subiectele prioritare ale organizaţiei este învăţământul.


Proiectul de țară al Președinției

Remus Pricopie, rectorul SNSPA: România Educată – Nu numai o lege. O viziune de țară – cultura, 07.22

  • România Educată este, în primul rând, o nouă viziune de țară, care pleacă de la o premisă cât se poate de simplă și pe care nu o poate nega nimeni: NU poți să ai succes, ca țară, atunci când copiii au insucces. Cu alte cuvinte, de dezvoltarea armonioasă a fiecărui copil din România și de relația lui cu familia, cu comunitatea în care trăiește, cu societatea, în ansamblul ei, va depinde viitorul României. Iar „armonia” nu înseamnă numai sala de clasă, numai școală. Un copil, pentru a avea succes, trebuie să aibă un mediu prielnic de dezvoltare 24 de ore din 24. Ce se întâmplă în sala de clasă este foarte important, dar la fel de important este să avem copiii în siguranță, în familiile lor, să fie sănătoși, să nu fie flămânzi, să nu fie discriminați, să nu fie puși în fața unor situații limită sau să nu fie expuși unor riscuri (violență, inclusiv violența domestică, media sau din rețelele sociale, trafic de persoane, consumul de droguri etc.), care să-i îndepărteze de școală și să le afecteze viața iremediabil.

Klaus Iohannis propune un nou proiect de țară la 10 ani de la aderarea României la UE: Vom elabora împreună acest proiect pe care toți liderii politici și l-au asumat – 07.16

  • Un astfel de proiect de țară poate să devină funcțional numai în situația în care este adoptat, aprobat, susținut consensual. Din păcate, în România am avut destul de multe așa numite proiecte de țară, strategii care nu au fost nici implementate, nici nu au dăinuit fiindcă a lipsit consensul politic. De data aceasta vom elabora împreună acest proiect de țară, care va ajuta mersul României pentru viitorul mediu și lung în UE, vom stabili care este locul României, rolul României și nivelul de ambiție al României în Uniunea Europeană.

Administrația Prezidențială anunță Comisia pentru proiectul de țară. Lista – 09.16

Comisia prezidenţială privind Proiectul de ţară nu va face o listă de măsuri, ci va fi un document politic – 09.16

  • Această comisie nu va face o listă de măsuri, nu va fi o strategie, va fi un document politic, vor fi trasate nişte obiective, nişte ţinte clare, care să arate cum trebuie să se dezvolte România, ce linii de dezvoltare, de modernizare trebuie să urmeze România în perioada următoare, practic cum ne dorim să arate România ca membru al UE, ce nivel de ambiţii vrem să avem ca membru al UE, care este locul nostru, rolul nostru în UE. (…) Nu putem vorbi despre o suprapunere a acestui proiect cu alte strategii, cu proiecte de guvernare, pentru că nu este rostul acestui proiect de ţară. Este un proiect pe termen mediu şi lung, adică depăşim chestiunile cotidiene, luptele politice sau interesele de moment, dar fiecare partid va avea posibilitatea prin prezenţa în această comisie să-şi promoveze propriile idei.

De ce un proiect de țară? Vasile Pușcaș, fostul negociator al României pentru aderarea la UE – 09.16


Proiectul de țară al Președintelui Klaus Iohannis

  • Proiectul de țară al Președintelui Klaus Iohannis este al unei Românii europene, moderne și prospere. Este drumul pe care ţara noastră va trebui să-l parcurgă pentru a oferi cetățenilor siguranţă şi prosperitate. Astăzi, mai mult decât oricând, românii au nevoie de o viziune integratoare, pe termen lung, nu una a intereselor politice de moment.
  • O Comisie Prezidențială a fost creată pentru a elabora Proiectul de țară, scopul acesteia fiind de a dezbate și a trasa direcții de dezvoltare și de modernizare a României, precum și de a elabora un document politic, programatic, care să întrunească consensul partidelor și formațiunilor politice parlamentare.

Reuniunea Comisiei Prezidențiale pentru Proiectul de țară – 07.17

  • Specialiștii din Comisia Prezidențială și reprezentanți ai partidelor și formațiunilor politice parlamentare, membri ai Comisiei, au dezbătut contribuțiile tematice elaborate până în prezent în cadrul grupurilor de lucru. Aceste documente vizează problematici referitoare la consolidarea statului de drept și a libertăților fundamentale, modelul economic de dezvoltare a României, dimensiunile socio-culturale și demografice ale societății românești, precum și poziția țării la nivel european și internațional.
  • Comisia Prezidențială, în baza celor patru documente tematice, a elaborat propuneri și observații în vederea consolidării și armonizării punctelor de vedere exprimate. În acest fel, printr-o abordare consensuală, vor fi consolidate fundamentele de viziune și conținut ale Proiectului de țară.

A patra reuniune a Comisiei Prezidențiale privind Proiectul de țară – 10.17

  • În cadrul Comisiei Prezidențiale, a fost subliniată ideea că Proiectul de țară este, în primul rând, un proiect al valorilor, întemeiat pe viziunea unei Românii europene, moderne și puternice. În acest context, consolidarea statului de drept și existența unei democrații autentice sunt premisele indispensabile pentru o Românie în care ierarhia valorilor să devină regula, și nu excepția.
  • În ceea ce privește dimensiunea economică a Proiectului de țară, a fost evidențiată importanța politicilor economice responsabile, care să asigure stabilitate și predictibilitate pentru mediul de afaceri și să conducă la o dezvoltare economică sustenabilă, prin care România să-și valorifice atuurile și avantajele competitive de care dispune.

Președintele Klaus Iohannis: „Voi supune unui proces de consultare publică Proiectul de țară, în lunile care urmează” – 03.18

Proiectul de țară al președintelui Iohannis mai face un pas: Ținte la fel de înalte ca în 1918, adaptate nevoilor de azi. Mai rămâne să vedem cum – 03.18

  • Dacă vrem să cinstim cu adevărat faptele înaintașilor și să ne ridicăm la înălțimea moștenirii pe care ne-au lasat-o, avem datoria să ne asumăm, la rândul nostru, ținte la fel de înalte. (…) În secolul XXI, însă, România are nevoie de noi energii, care să se manifeste într-un Proiect de Țară în acord cu interesele noastre contemporane, fundamental legate de statutul de membru al Uniunii Europene și al NATO



alte demersuri

AmCham: Project Romania – Future by Design > A Vision for Romania’s Future! – 11.18

  • We declare Romania is our responsibility; a sustainable, prosperous and inclusive country, with a value based society.
  • We are committed to drive progress through education, innovation, entrepreneurship, infrastructure and good governance.
  • We stand united for freedom, integrity, trust and the rule of law.