La ce întrebări din câmpurile de interes ale Agendei Strategice trebuie să ne răspundem, pe termen scurt / mediu?
- dezvoltare socială & bună guvernare / dezvoltare economică & industrii strategice / inovație & creativitate
- capital uman / capital natural / capital tehnologic
- dezvoltare sustenabilă / tranziția verde / a patra revoluție industrială
- relația regională / europeană / trans-atlantică / euro-asiatică
întrebări din 2021
datate:
- Cât de stabilă va fi coaliția de guvernare?
- Cât de adecvată timpului și locului este gândirea strategică a noilor garnituri de guvernare?
Manuela Plăpcianu, ArtSociety:
- Unde găsim experți, minți limpezi, cu calm, luciditate, europenism, actualitate, viziune, profesioniști pentru diverse domenii, de la infrastructură la educație, cultură, mediu, economie, sănătate?
- Cum îi căutăm, unde îi căutăm, cum îi găsim, cum îi convingem, cum îi agregăm?
Claudiu Tufiș, UB:
Dincolo de “meta-problema” relației cetățeanului cu statul, aș mai adăuga, pe baza experienței ultimului an:
- Cum reducem / eliminăm diferențele de acces la serviciile statului între diverse categorii de populație, diferențe care au fost vizibile mult mai clar în acest an? Nu avem încă o discuție consistentă despre aceste lucruri. Discutăm în mici grupuri, fiecare în zona lui, dar nu există o încercare de a integra aceste discuții și de a genera un proiect național în această direcție.
Cristian Josan, Amazon – Iași:
- Cum va arăta economia globală/ regională/ locală după pandemie? (Ar putea urma o perioadă de boom prelungit, comparabil cu bonanza postbelică.) În acest context, cum se va poziționa România?
- Care sunt principalele axe pe care România ar trebui să acționeze pentru a accelera relansarea economică? Ce decizii trebuie luate imediat, pentru a accelera această branșare?
- Educație vs Infrastructură, ceva de prioritizat în 2021?
- Care sunt principalele avantaje pe care le-ar avea România pe plan regional (Europa de Est și Balcani) în 2021 & beyond?
- Care ar trebui să fie strategia de nation branding în 2021 & beyond?
Marcel Ionescu-Heroiu, Banca Mondială:
- Cum am putea emula modelul irlandez de dezvoltare? Irlanda a fost una din cele mai slab dezvoltate țări din Europa, iar acum este una din cele mai dezvoltate, știind să se racordeze atât la piața UE (25% din consumul global), cât și la piața SUA (alți 25% din consumul global).
- Ce ar trebui să facem pentru a atrage în România companii cu valoare adăugată mare din SUA? Irlanda a reușit să atragă câțiva giganți din industria IT (Google, Apple, Microsoft, Intel, Oracle), care la un loc produc dublul PIB-ului României.
- Care sunt profesiile emergente, din diferite domenii, și care ar fi un inventar de competențe de dobândit pentru a ne asigura relevanța în viitor?
- Care ar fi acțiunile necesare pentru a pune România pe harta țărilor importante în dezvoltarea AI?
- Cum poate fi România pregatită pentru alte evenimente extreme din viitor?
Radu-Albu Comănescu, UBB:
- România, actor proactiv al integrării europene – suntem doar reactivi în termeni de concepte & politici de integrare;
- România trebuie să aleagă între a fi cel mai mic dintre cei mari sau cel mare dintre cei mici;
- România, țară indispensabilă a stabilității europene;
- România, țară care eșuează în interconectivitatea europeană (infrastructură);
- România trebuie să-și reconcepă discursul identitar, și responsabilitățile care vin cu acesta.
culese:
- Cum apărăm societatea de dezinformare, cu ce scuturi și rachete? Și cum ducem problematica dezinformării dincolo de (social) media? – în politică, în marcom șamd
- Cum ducem TVR spre un BBC?
- Cum slăbim influența politică și socială a forțelor care nu doar că se opun racordării României la secolul 21, dar trag segmente sociale masive dincolo și de secolul 20?