.busola agendei strategice

La ce întrebări din câmpurile de interes ale Agendei Strategice trebuie să ne răspundem, pe termen scurt / mediu?

  • dezvoltare socială & bună guvernare / dezvoltare economică & industrii strategice / inovație & creativitate
  • capital uman / capital natural / capital tehnologic
    • dezvoltare sustenabilă / tranziția verde / a patra revoluție industrială
  • relația regională / europeană / trans-atlantică / euro-asiatică

întrebări din 2021

datate:

  • Cât de stabilă va fi coaliția de guvernare?
  • Cât de adecvată timpului și locului este gândirea strategică a noilor garnituri de guvernare?

Manuela Plăpcianu, ArtSociety:

  • Unde găsim experți, minți limpezi, cu calm, luciditate, europenism, actualitate, viziune, profesioniști pentru diverse domenii, de la infrastructură la educație, cultură, mediu, economie, sănătate?
  • Cum îi căutăm, unde îi căutăm, cum îi găsim, cum îi convingem, cum îi agregăm?

Claudiu Tufiș, UB:

Dincolo de “meta-problema” relației cetățeanului cu statul, aș mai adăuga, pe baza experienței ultimului an:

  • Cum reducem / eliminăm diferențele de acces la serviciile statului între diverse categorii de populație, diferențe care au fost vizibile mult mai clar în acest an? Nu avem încă o discuție consistentă despre aceste lucruri. Discutăm în mici grupuri, fiecare în zona lui, dar nu există o încercare de a integra aceste discuții și de a genera un proiect național în această direcție.

Cristian Josan, Amazon – Iași:

  • Cum va arăta economia globală/ regională/ locală după pandemie? (Ar putea urma o perioadă de boom prelungit, comparabil cu bonanza postbelică.) În acest context, cum se va poziționa România?
  • Care sunt principalele axe pe care România ar trebui să acționeze pentru a accelera relansarea economică? Ce decizii trebuie luate imediat, pentru a accelera această branșare?
  • Educație vs Infrastructură, ceva de prioritizat în 2021?
  • Care sunt principalele avantaje pe care le-ar avea România pe plan regional (Europa de Est și Balcani) în 2021 & beyond?
  • Care ar trebui să fie strategia de nation branding în 2021 & beyond?

Marcel Ionescu-Heroiu, Banca Mondială:

  • Cum am putea emula modelul irlandez de dezvoltare? Irlanda a fost una din cele mai slab dezvoltate țări din Europa, iar acum este una din cele mai dezvoltate, știind să se racordeze atât la piața UE (25% din consumul global), cât și la piața SUA (alți 25% din consumul global).
  • Ce ar trebui să facem pentru a atrage în România companii cu valoare adăugată mare din SUA? Irlanda a reușit să atragă câțiva giganți din industria IT (Google, Apple, Microsoft, Intel, Oracle), care la un loc produc dublul PIB-ului României.

Diana Stafie, Future Station:

  • Care sunt profesiile emergente, din diferite domenii, și care ar fi un inventar de competențe de dobândit pentru a ne asigura relevanța în viitor?
  • Care ar fi acțiunile necesare pentru a pune România pe harta țărilor importante în dezvoltarea AI?
  • Cum poate fi România pregatită pentru alte evenimente extreme din viitor?

Radu-Albu Comănescu, UBB:

  • România, actor proactiv al integrării europene – suntem doar reactivi în termeni de concepte & politici de integrare;
  • România trebuie să aleagă între a fi cel mai mic dintre cei mari sau cel mare dintre cei mici;
  • România, țară indispensabilă a stabilității europene;
  • România, țară care eșuează în interconectivitatea europeană (infrastructură);
  • România trebuie să-și reconcepă discursul identitar, și responsabilitățile care vin cu acesta.

culese:

  • Cum apărăm societatea de dezinformare, cu ce scuturi și rachete? Și cum ducem problematica dezinformării dincolo de (social) media? – în politică, în marcom șamd
  • Cum ducem TVR spre un BBC?
  • Cum slăbim influența politică și socială a forțelor care nu doar că se opun racordării României la secolul 21, dar trag segmente sociale masive dincolo și de secolul 20?